miércoles, 27 de abril de 2016

COM TREBALLAR ELS GÈNERES QUE COMBINEN PARAULA I IMATGE A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA



Com a forma de introducció anem a veure de forma resumida que és el gènere o, millor dit, que són els gèneres que combinen paraula e imatge. Es tracta d’un gènere més que nou, actual, ja que introduint una mica de historia, des de l’antiga Grècia ja relacionaven aquests dos tipus d'expressió artística (la literatura amb la pintura). Aquest gènere, trenca amb la forma i estructura del gèneres tradicionals explicats pels meus companys a altres entrades a aquest mateix blog, com la narrativa, el teatre o la poesia. No obstant això, després veurem com tots estan relacionats i fins i tot poden treballar-se de forma conjunta.

Aquest gènere es concreta en multitud de “subgèneres”, com per exemple: L’album il·lustrat, el còmic, les pel·lícules, els dibuixos animats, el vídeo, la premsa, les revistes, etc, que el defineixen.

Aquesta forma de literatura s’acosta a l’art audiovisual que tanta importantancia té avui als mitjans de comunicació. Personalment, pense que pot ser profitós per que pot expressar més (“una imatge val més que 1000 paraules”) i convida als xiquets a fer un pensament i reflexió subjectiva. Això pot ser una bona forma de acostar al xiquet tant a la literatura fent-la mes atractiva com a l’art en general. Com veurem més endavant en les propostes d'activitats, pot combinar-se amb qualsevol altre gènere. Eleva la creació del generes tradicionals al afegir la imatge. Les imatges i el text es complementen. Per una banda, les imatges contenen la característica de ser narratives i el text, per la seva banda, també genera imatges plàstiques i ens permet visualitzar-les. Tot això te la funció d’ajudar a una millor compressió.


Quant a la manera en què podem treballar els generes que combinen paraula amb imatge a l’aula fomentat l’educació literària, anem a realitzar un parell de propostes per a fer a l’aula per cada cicle de primària.

Al primer cicle faria les activitats següents:


Dictat visual: a partir de imatges cada xiquet crea a mode de conte la seua pròpia historia. Si fem la activitat a principi de curs o trimestre podem utilitzar el grapat de histories per fer correcció i explicar gramàtica i una vegada els tingam podem ver un llibre de versions d’una historia per a cadascú per recordar als seus companys.

Joc de cartes: Podem fer el aprenentage mes dinàmic, entretingut i fàcil amb pictogrames. En ells podem posar qualsevol cosa (noms d’autors de llibres, títols de llibres, clasificació de paraules, etc). Per expleme, si fem clasificació de paraules, podem repartir-les per grups i que treballant en equip aconseguixen classificar les paraules on cal (gènere, nombre, tipus gramatical). Desprès amb les mateixes targetes hauran de formar frases senzilles per aprendre com poden barallar l’ordre sintàctic de les paraules.

En el segon cicle faria:

Excursió: Fer una excursió a una llibreria per fullejar còmics i veure com son qual és la seua estructura, el seu origen, treballar les onomatopeies, etc. La classe següent els alumnes hauran de dir al mestre que característiques tenien els còmics fent un “brainstorming”. Després podem fer un proyecte on els xiquets han de escriure per grups un per exposar-lo a la fira del llibre del col·legi.

Basant-me en un àlbum il·lustrat que vam veure a classe en el que només i havia imatges, una bona activitat podria ser escriure una historia que desprès se exposara davant la classe a fi de millorar la creativitat i l'expressió, fins i tot podem fer un menut guinyol o teatre (si fem la activitat per equips).

Al tercer cicle faria:

Tractant el tema de la paraula i la imatge no hi ha millor forma de combinar-les que fent un poesía visual en forma caligrama. Per fer-ho, primer explicarem que és un caligrama posant exemples i després deixarem que ells siguen creatius i facen els seus propis dibuixos i missatges (odem aprofitar alguna festivitat o continguts actuals per guiar-los).

Cartellisme: Escriure per grups una història a mode de pel·licula. Després a plàstica cadascú fara un cartell que incloga el títol, el resum, el nom dels actors principals i director. També pot fer-se a la inversa, basant-se en un cartell inventar una història.


Cal afegir que seria bo coordinar-se amb el mestre de plàstica dels xiquets o el departament de educació plàstica i visual per així compartir el treball fent-lo un poc més global i treballar tots a l’hora recolçant-se. Per exemple: activitat 4 afagar un llibre sense cap dibuix i ilustrar-lo.

No hay comentarios:

Publicar un comentario