Des del punt de vista literari, en el teatre es creen diverses històries mitjançant l´escriptura i posteriorment son representades mitjançant diàlegs o narracions en un sentit tràgic, fatalista o fictici fent referència a la situació viscuda pel propi actor. A més a més, podem classificar un obra dramàtica o fins i tot, al drama, en diferents actes on cadascun d´ells té una fase del desenvolupament de l´acció del personatge. No obstant això, l´espai de temps que transcorre entre dos actes s´anomena entreacte i el final sol coincidir amb un moment de tensió del públic. Per tant, al text teatral podem trobar tota mena d´elements com: actes, escenes, personatges, acotacions, diàleg, monòleg... D´altra banda, els principals elements de la interpretació són els actors, maquillatge, personatges de l´obra, vestuari, decoració de l´entorn o escenari a banda de l´espai teatral.
Podem classificar-lo en diferents subgèneres, que entre ells trobem: la tragèdia, la comèdia i el drama.
- La tragèdia: Conta la història d'un heroi que realitza una sèrie d'accions contra les lleis humanes o divines, cosa que l'aboca al sofriment i provoca l'empatització del públic amb el personatge. Es per això que es pot dir que la tragèdia presenta un conflicte tràgic entre els determinats personatges on principalment solen estar envoltats de sentiments d´enveja, amor, odi, por..., la mort o el sentit de la vida entre altres. Cal destacar que el llenguatge i el registre té un to culte, com podem observar a obres com Èdip Rei de Sòfocles. He de fer èmfasi al autor William Shakespeare.
- La comèdia: Subgènere teatral que conta la història dels personatges dins l´obra on viuen situacions quotidianes que provoquen grans rises a l´espectador on fa de l´escenari i la representació un lloc d´aspecte alegre i divertit de la vida. Normalment, solen ser situacions d´humor, grotesques o absurdes però tenen un final feliç i un caràcter lúdic amb una finalitat moralitzadora.
- El drama: Conta una història d´un personatge amb un final tràgic molt devastador o fins i tot feliç. Normalment, el personatge principal es troba en una situació on no sap ni com arribat fins ahí ni com eixir d´ella de manera victoriosa.
Des del punt de vista de l´escola és important i necessari ajudar als xiquets a que s´expressen no solament per escrit sinó de manera oral expressant les seues emocions, comunicant-se, però sobretot fer que s´enfronten a un determinat públic per ajudar a que perden la vergonya . A més, el teatre implica un treball en equip, col.laboratiu i cooperatiu que és un valor molt important a treballar dins l´escola amb la finalitat que entre uns i altres adquirisquen un aprenentatge significatiu a més de poder ajudar a progressar en el coneixement d´altres matèries curriculars.
En definitiva, la pràctica teatral és jugar, practicar els rols dels personatges, inventar ,modificar històries i endinsar-se en mons inimaginables per viure experiències fantàstiques. És una proposta interessant, útil i molt divertida que ha de tenir en compte la edat de cadascun dels xiquets per adequar un tipus d´activitats o un altre per a cadascun dels cicles de primària:
- Per al primer cicle de primària proposaria treballar la mímica al teatre centrant-nos en els sentiments i emocions de cadascun dels personatges d´un obra teatral. Es podrien tractar els diferents estats d´ànims i els sentiments(com per exemple, estar feliços, tristos, alegres, enfadats, amb por....). I un altra activitat molt dinàmica i divertida podria ser que representaren per ells mateixa un contacontes amb final feliç o trist.
- Per al segon cicle de primària, proposaria treballar el subgènere de la comèdia per fer que els xiquets es divertiren mentre aprenen tractant d´endevinar les veus de cadascun dels components i personatges de Disney. Un dels alumnes seuria a la cadira amb els ulls tancats i la resta anirien un per un fent la veu del personatge d´una pel.lícula i el que seu ha de tractar d´endevinar qui és el personatge/ pel.lícula que es tracta. Els xiquets s´han de posar en el rol i paper del personatge de la pel.lícula. Si ho endevina, el xiquet que canvia la veu passa a seure a la cadira. Un altra seria que els alumnes portaren a classe diferent indumentària per tal de representar una tragèdia ja llegida en classe i posar-se cadascú en el paper del propi actor.
- Per al tercer cicle de primària, com són els més majors i ja han donat els subgèneres del teatre podrien crear cadascun d´ells una pròpia historia teatral de manera individualitzada emprant el gènere que més desitgen i després llegir cadascú la seua a classe intercanviant el gènere, és a dir, si han fet del teatre una comèdia, llegir-ho com un drama amb la finalitat d´intercanviar emocions, rises però sobretot aprendre mitjançant la pràctica. Un altra que també proposaria seria per practicar el teatre al camp o a la muntanya amb l´objectiu de que coneixquen altres realitats per fer representacions teatrals emprant per exemple: fulles, flors del camp o amb l´inclusió d´algun animal dins del teatre per contactar amb la naturalesa i fer d´aquesta un vídeo perquè posteriorment ho puguen veure.
Sara García.
No hay comentarios:
Publicar un comentario