lunes, 25 de abril de 2016

COM TREBALLAR LA POESIA A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

En primer lloc, vaig a realitza una breu explicació sobre el que és la poesia. La paraula poesia prové del Llatí poesis. Consistix en una manifestació de bellesa o sentiment estètic a través de la paraula, ja siga en vers o en prosa. Entre les seues principals característiques podem mencionar: l'ús d'elements de valor simbòlic i imatges literàries, com pot ser la metàfora. A més, la poesia és una altra forma de comunicar-nos, com el conte o el teatre.

La poesia és susceptible al joc, està oberta a qualsevol tema. Per això, s'hauria de donar major importància a l'aula. Dins de l'educació la poesia posseïx un paper fonamental, perquè ajuda a despertar l'interés i la motivació de l'alumnat, fent-ho més independent intel·lectualment. Alhora que fomentem les dimensions comunicatives, lingüístiques, lúdiques, culturals i socials, sent totes elles fonamentals per a aconseguir el desenrotllament integral, maduratiu i llenguatge oral dels xiquets.

La poesia és un gènere subjectiu, és a dir, no narra uns fets sinó que transmet uns sentiments. En ella trobem diferents gèneres i subgèneres, com ara:

- POESIA ÈPICA: 
La poètica i el poètic és tot el pertanyent o relatiu a la poesia, és a dir, a aquesta forma de literatura. Per això, la poesia èpica narra uns fets, però, efectivament, no ho fa de manera objectiva, sinó que ho poetitza i ho exagera. 

Els poemes èpics són: EPOPEIES (relats extensos escrits en vers ple de proeses d'uns personatges heroics. Són epopeies l'Odissea, la Ilíada) i CANTAR DE GESTA (en el marc bel·licós i cavalleresc de l'Europa medieval, apareixen els cantares de Gesta, que narren les gestes d'èpics cavallers. Són Cantares de Gesta l'anònim Cantar del Meu Cid i la Cançó de Roldán, clàssic de la literatura francesa).

- POESIA LÍRICA: 
Lírica, al contrari, és sinònim de poesia com a gènere literari subjectiu. En aquest tipus de poesia l'important no són els fets, sinó els propis sentiments. El centre de l'obra no són unes proeses o situacions, sinó les pròpies sensacions. 

Els subgèneres lírics són: ODA (utilitzada per a expressar un sentiment fondo, tractat amb profunditat), ELEGIA (és l'expressió de dolor del poeta. És molt freqüent dedicar elegies a difunts amats pel poeta. L'Elegia a Ramón Sijé de Miguel Hernández és un exemple obvi), ÈGLOGA (gènere amorós bucòlic i pastoral. El poeta posa en boca de pastors els seus sentiments amorosos.) , la SÀTIRA (per mitjà de l'enginy i l'art del poeta, es critiquen defectes i vicis d'una persona o una societat. El poema satíric és irònic, sarcàstic i inclús dur amb el seu "víctima"), l'EPIGRAMA (tracten algun tema lleuger i està escrit amb gràcia i soltesa. És un divertiment poètic) i, finalment, l'EPITALAMI (poema que celebra i canta amb motiu d'una boda.

No obstant això, unes vegades pel seu desconeixement, altres perquè no s'aprecien els seus valors, i altres per no tindre tècniques o dinàmiques per a introduir-la en l'aula, no es treballa prou. Per això, a continuació propose diverses activitats per a treballar-la en cada un dels cicles d'Educació Primària:

- Primer cicle d'Educació Primària:
En aquest cicle podríem realitzar lectures de poemes curts en veu alta, així com crear textos orals basats en distintes estructures de la poesia popular. Una altra activitat podria tractar-se de recitar poemes sols i en grup amb l'adequada articulació i entonació i dramatitzar poemes d'estructura dialogada. 
Objectiu: familiaritzar-los amb la literatura i exercitar la seua expressió i fomentar la seua comprensió

- Segon cicle d'Educació Primària:
Podríem fer lectures en veu alta, amb una adequada articulació i entonació, poemes que descriuen objectes familiars i portar posteriorment un dialogue per a argumentar sobre allò que més o menys ha cridat l'atenció. Una altra activitat seria recrear poemes descriptius, canviant l'objecte de la descripció i mantenint la mateixa estructura. Així com jugar a completar paraules en poemes inacabats i realitzar dibuixos sobre el poema. 
Objectiu: fomentar la imaginació dels alumnes i desenrotllar la creativitat.

- Tercer cicle d'Educació Primària:
Es podria escoltar atentament romanços i altres poemes narratius per a posteriorment opinar sobre ells i realitzar una il·lustració dels poemes escoltats o llegits. Una altra activitat podria ser recrear poemes narratius, canviant alguns elements del mateix. 
Objectiu: portar a la pràctica els conceptes adquirits i exercitar l'expressió escrita i oral, així com la corporal.

Finalment, assenyalar que s'ha comprovat que la poesia servix de recurs multidisciplinari com s'ha mostrat en les seues múltiples aplicacions en diversos camps del saber. Amb ella podem treballar la interpretació, la interdisciplinarietat, la transversalitat i a ajudar alumnes en eixe procés d'adquisició de coneixements, ja que és una arma motivadora, creativa i familiar.

“Ensenyar es convertix fàcilment a mutilar. 
La curiositat dels xiquets has d'alimentar (...) 
(...) Refresca la memòria d'afany creatiu 
Que tenies en el teu temps de xiquet actiu”

Lidia Barrón

No hay comentarios:

Publicar un comentario