viernes, 25 de marzo de 2016

Competència Literària


La competència literària és considerada com el procés per produir i interpretar textos a través de coneixements literaris, habilitats expressives, sabers interculturals i actituds del domini de la llengua. Cal dir que la competència literària acompleix la normativa de les propietats textuals tenint en compte l´estil, l´harmonia..

L´activitat més complexa que du a terme la competència literària és la valoració perquè requereix necessàriament comprendre, integrar i interpretar cadascun dels components del discurs literari. Té en compte la voluntat del propi lector per a dur a terme la lectura.

No obstant això, és de gran rellevància destacar que la competència literària no sols es centra en ordenar la informació sinó també s´encarrega de fer que els xiquets puguen aconseguir un total domini i siguin capaços de posar en pràctica els seus coneixements i habilitats en quant al procés d´aprenentatge i de l`´ anàlisi de les obres literàries.

És de gran rellevància destacar que els alumnes posseiran una competència literària quan siguen capaços de:

  • Tenir suficiència en els coneixements literaris i siguen capaços de llegir les obres literàries emprant metodologies comprensives i lectores amb total interpretació.
  • · Identificar diferents tipus de textos literaris i distingir-los d´altres que no ho siguen.
  • · Explicar els diferents elements i parts presents en els actes literaris llegint de manera crítica els textos i intentant comprendre i interpretar-les amb la finalitat de poder comentar-les posteriorment i donar diferents opinions al respecte.
  • · Conèixer els diferents autors, obres i moviments literaris de l´època amb la finalitat de poder comentar-ho per tal de veure la visió, i opinió dels diferents autor.
  • · Creació de nous textos similars als llegits per veure si ha quedat clara la visió de l´autor i relacionar-ho amb altres obres per tal de poder observar-ho. 
  • · Disfrutar amb el text, tenir plaer mentre segueixes la lectura del text literari.

Segons Mendoza Fillola, A. (2010) :

La competència literària integra distints tipus de sabers: Els referits al saber cultural-enciclopèdic, els sabers referits a les modalitats del discurs (programes discursius, gèneres, peculiaritats textuals literàries...) junt amb una mostra d'estructures textuals; i els sabers estratègics (des de l'activació de diverses lògiques (de la fantàstica, del versemblant, del fictici, del real...) que són necessàries per a llegir diferents tipus de textos fins als específics de descodificació i els més complexos d'interacció i cooperació receptora).(Mendoza Fillola, A. (2010). Función de la literatura infantil y juvenil en la formación de la competencia literaria.23/03/2015, de biblioteca virtual Miguel de Cervantes.)

Tenint en compte totes aquestes consideracions, assumim el concepte de competència literària, enunciat per Cruzata Martínez, A. (2007) qui ho defineix com: El resultat de les reflexions i valoracions independents i critiques, que fa que el lector, des d´una perspectiva creativa, cognoscitiva, comunicativa, crítica i valorativa ho expressa de forma oral o escrita en l´acte de la producció del discurs.


Cal dir que en l´estudi de la competència literària es parteix del context de la situació comunicativa i a més és té en compte els factors que la rodegen, els interlocutors, la situació, intenció i la finalitat comunicativa.

Dins de la competència literària s´inclou la percepció i la producció, ja que totes les persones posseïm aquestes destreses que són importants per a dur-les a terme dins la competència literària en major o menor grau i així poder tenir la capacitat de percebre, interpretar textos o diferenciar-los d´altres. A més a més, per finalitzar podem dir que es tracta d´un procés complex i necessita estar regit per altres programes de literatura i així poder preparar de manera cultural i formativa a l´estudiant i així, assegurar-li un procés de comunicació segura, coherent fluida i independent, a través de la qual puga emetre judicis, opinions i diferents critiques.

                                                                                                    Sara García




Fonts bibliogràfiques:
  • Recuperat de http://www.ecured.cu/Competencia_literaria el dia 15 de març de 2016
  • Recuperat de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/funcin-de-la-literatura-infantil-y-juvenil-en-la-formacin-de-la-competencia-literaria-0/html/01e1f656-82b2-11df-acc7-002185ce6064_3.html el dia 20 de Març de 2016
  • Recuperat de http://www.eumed.net/libros- gratis/2011b/975/Competencia%20Literaria%20percepcion%20y%20produccion%20critica%20de%20textos.htm el dia 17 de Març de 2016 
  • Recuperat de www.utp.edu.co/~lunego/LA%20COMPETENCIA%20LITERARIA.doc el dia 22 de Març de 2016

No hay comentarios:

Publicar un comentario