Per aquest mateix motiu, proposaré una sèrie d´activitats per als alumnes del segon cicle de primària tenint en compte tot el que es podria fer tant dins com fora de l´aula, eixides o excursions, aprofitar dates conmemoratives per realitzar diferents tasques innovadores i trencar amb les barreres de l´educació tradicional.
En primer lloc, el centre amb el que vaig a dirigir-me es tracta d´un col.legi relativament menut, localitzat al poble de Daimús i situat als afores de la ciutat. És una institució que compta amb grans instal.lacions com el pati, aul.lari de música i gimnàs però no té una gran ferramenta indispensable que ens proporciona gran bagatge cultural, la biblioteca. El centre disposa de gran quantitat d´alumnat ja que és públic i acull a gent amb tot tipus de necessitats però especialment a gent resident a la població.
Com que el col.legi no compta amb un espai bibliotecari, abans d´imposar un llibre com ho farien la majoria dels professors, es podria fer una eixida a la biblioteca municipal de Gandia amb l´objectiu que els xiquets visitaren les diferents seccions infantil i de primària i els explicaren una mica el funcionament d´aquest entorn amb l´objectiu de potenciar i fomentar la lectura als joves. No obstant això, m´agradaria proposar com feia jo quan era xicoteta, que es sentaren amb grups de 5 persones i sel´s donara com a mínim 10 paraules per formular un conte deixant volar la creativitat i imaginació amb el respecte i col.laboració de la resta de companys. Així mateix, que després isquera el portaveu de cada respectiu grup i llegira el seu microrelat en veu alta amb l´objectiu de mostrar les habilitats lingüístiques i literàries a la resta de companys de classe. Al finalitzar aquesta visita guiada, es deixaria en un estant de la biblioteca, una gran diversitat de llibres adaptats a l´edat dels xiquets perquè ells mateixa foren capaços d´elegir el que més es cridara l´atenció pel títol o fins i tot per les imatges o il.lustracions de la tapa per poder treballar-lo en casa o a classe.
En definitiva, mostrar-los que la recerca dels llibres pot arribar a ser una tasca molt divertida, gratüita i a la nostra disposició, i que, a més, fa desenvolupar moltes habilitats.
Seguidament, una de les diferents activitats que proposaria durant la lectura del llibre escollit seria que els xiquets cada dilluns només entrar a classe resumirà el capítol llegit i després fora capaç ell mateixa de seguir el conte sense tenir el compte el fil conductor del llibre, és a dir, deixar-se dur per la seua imaginació sobre el què ocorrerà, o que li passa a aquest personatge amb l´objectiu de poder avaluar al xiquet escrivint, expressant-se amb el seu vocabulari i poder saber si acaba d´entendre el que ha llegit per ell soles. Com em feien a mí, els manaria que anotaren a una llibreta totes les paraules desconegudes per a ells per ampliar el seu ventall de coneixements i a més aprendre a usar i buscar les paraules al diccionari, ferramenta que cada vegada està més en desús. No obstant això, podrien dibuixar en un sol full el que els ha aportat eixe capítol amb els personatges, objectes etc...segons la lectura triada.
Per finalitzar el progrès de la lectura dels alumnes es podria fer una eixida a la natura, com per exemple anar a la muntanya o fins i tot a un jardí on els alumnes estigueren sentats en cercle i el professor els ensenyara a respectar els torns de paraula quan un determinat company anara a contar la seua història o mena de resum del conte llegit. Així mateix, els xiquets podrien compartir les diferents opinions dels contes i incitar-se entre uns i altres a llegir. No obstant això, la mestra ha de ser una guia en el xiquet i ajudar-lo a expressar-se mitjançant la intervenció de preguntes relacionades amb el conte prèviament llegit per ella. Exemple: Per què t´ha agradat este conte? Per què l´has llegit? És interessant el que ocorre durant la evolució de la història?...entre altres.
A més a més, fora de les aules es poden fer gran quantitat de tasques, entre elles per exemple la que hem anomenat anteriorment. Podriem proposar que una vegada al mes es fera una representació al saló d´actes del col.legi amb l´objectiu de dramatitzar en veu alta una obra elegida per tota la classe en conjunt així com posar-se en el lloc dels personatges per poder donar-li major dramatització amb la diferent indumentària, objectes i que els pares pogueren accedir a veure l´obra realitzada pels seus fills amb l´ajuda de l´equip del professorat.
També, es podria proposar amb motiu del dia del Llibre (23 d´Abril) fer un conte entre tots els alumnes, és a dir, fer en un full un microrelat cadascun dels xiquets i després unir totes les històries de manera que quan s´acabe el dia puguen tenir el seu llibre de contes a classe i llegir-lo quan els abellisca. Així mateix, podran sentir-se satisfets de cadascuna de les seues creacions i presentar-se al concurs literari que organitza el poble de Daimús i competir amb altres col.legis i compartir la resta de contes amb un públic ample i determinat, la qual cosa fa que no només es quede a l´aula o a l´escola, sinó que els microrelats es donen a conèixer.
Per finalitzar, com cada any aprofitar que és l´ultim dia del curs per celebrar i commemorar “Santa Paula” patrona del col.legi per fer jocs literaris com “L´illa del tresor” on els xiquets a través de pistes, poemes, versos i frases prosòdiques puguen trobar el definitiu tresor: un llibre magnífic. Açò els servirà per posar a prova els seus coneixements i poder desenvolupar les seues habilitats creatives, la potenciació del treball en equip i a més passar a ser una activitat lúdica i molt divertida. Com tots sabem, aquest joc deu ser adaptat a l´edat dels xiquets. Posteriorment, com que tots no tindran el premi per haver guanyat es proposarà als alumnes fer un marcapàgines on puguen escriure una frase per incentivar la lectura al col.legi on després serà penjat al mural del col.legi totes les seues obres creatives.
Sara García
No hay comentarios:
Publicar un comentario