Com ja sabem, un Pla de foment de la lectura és un programa que compta amb una sèrie d'actuacions que persegueixen afavorir l'interés per la lectura entre els xiquets i els xiquetes. Parteix, a mes de la consideració de la lectura com a instrument fonamental per a l'aprenentatge en tots els àrees de l'ensenyament, i també com a font d'entreteniment i plaer. Per això, a continuació, realitzaré una proposta d'activitats per a incloure en el nostre Pla Lector. Concretament, dirigides al primer cicle d'Educació Primària.
És necessari que, abans de començar a programar o dissenyar les activitats, coneguem i analitzem el context en què estes es van a desenrotllar. Així, doncs, el col·legi en què es va a dur a terme esta proposta es troba a Anna, un poble xicotet a uns 65 km de València. L'escola compta amb una aula per curs, una acollidora biblioteca i un pati prou ampli, entre altres instal·lacions.
És molt important planificar activitats que tinguen a veure amb la lectura que anem a fer o el tema que estiguem tractant en eixe moment. No obstant això, si el nostre propòsit és que els xiquets disfruten llegint, devem de realitzar jocs i activitats més dinàmiques.
Així, doncs, una de les activitats que podem efectuar abans de la lectura és realitzar una "excursió" a la biblioteca. Crec que és recurs molt útil per a la poca importància que se li dóna, de fet, molts xiquets acaben la seua etapa educativa sense haver assistit a la biblioteca del col·legi. Tractarem d'explicar-los com funciona la biblioteca, com està organitzada, què podem trobar allí, etc. També ens poden dir si han assistit alguna vegada, quines sensacions tenen, etc. Una vegada explicat açò, podríem realitzar una activitat perquè indaguen i trien algun llibre que els haja cridat l'atenció i posteriorment imaginen i expliquen a la resta de companys de què pot tractar el llibre, de manera que també fomentem l'expressió.
Quant a l'activitat que realitzaran durant la lectura i, enllaçant-la amb la visita a la biblioteca, podríem realitzar el començament d'un "diari lector" que els acompanyarà fins a l'últim curs d'Educació Primària. En el primer cicle, és necessari que el professor els vaig guiar en la lectura, ja que molts xiquets poden no comprendre-la o traure conclusions errònies. Per això, una vegada tractat un llibre en concret, que pot ser triat per mitjà d'un consens amb la classe, podrien realitzar un dibuix del que més els ha cridat l'atenció del llibre, de com s'imaginaven una certa escena i així, comparar-la amb la resta de companys. A més, per a posar-ho en conjunt, podríem realitzar un mural amb dibuixos que facen referència a la història. I també, durant la lectura és important que els xiquets tinguen un quadern per a apuntar totes aquelles expressions i paraules que no entenguen.
Finalment, després de la lectura, podríem eixir al pati, per a estar en un entorn tranquil per a realitzar una tertúlia. De manera que cada xiquet ens compte què els ha paregut el llibre tractat, les seues sensacions, que és el que més els ha cridat l'atenció, etc. Sempre guiat pel professor, ja que al ser tan xicotets, possiblement siga la primera tertúlia que realitzen i no sàpien molt bé per on enfocar-la. Una vegada tractat, podríem realitzar una representació de les escenes més significatives, inclús, una vegada al mes, realitzar una obra teatral en la sala d'actes. I, si existira la possibilitat, també seria interessant assistir a algun teatre, o alguna experiència de compte contes.
A més, també podem aprofitar dates significatives en el calendari per a tractar la lectura. Podem celebrar Sant Jordi a la nostra forma, és a dir, regalar o prestar a un company un llibre que els haja agradat a ells. Podem anar a la fira del llibre de València, visitar alguna de les biblioteques més importants de València, etc. És important que isquen del col·legi perquè vegen que l'activitat i l'hàbit lector es troben també fora del centre escolar.
També seria interessant que fóra del col·legi, i al llarg d'un curs, els xiquets s'inventaren una història, la que ells volgueren. Es tractaria de realitzar el seu propi llibre, però durant el primer cicle, amb més suport de dibuixos que de text. Inclús podem aprofitar l'aniversari de grans escriptors per a comentar les seues obres més representatives i plasmar-les en un mural per mitjà de dibuixos.
En definitiva, són moltes les activitats que podem realitzar per a tractar la lectura d'una manera diferent: Gimcanas en el pati, excursions, representacions teatrals, murales... És una de les assignatures en què més imaginació i creativitat podem emprar, la qual cosa, agrada prou als xiquets. És necessari eixir d'allò més habitual, perquè com podem apreciar, la forma en què s'impartix la literatura en els col·legis no sol agradar, així que com deia Albert Einstein "Si busques resultats distints, no faces sempre el mateix".
Lidia Barrón
No hay comentarios:
Publicar un comentario