miércoles, 1 de junio de 2016

Activitats Pla lector. Tercer Cicle.


En aquesta activitat anem a elaborar una proposta d’activitats que programariem en el nostre pla lector. Cal dir que el desenvolupament de lectura en els alumnes és un dels principals objectius que tenen els centres, ja que és una part fonamental de l’educació. Cada centre elabora el seu propi pla lector per aplicar-lo a les seues aules amb l’objectiu d’aconseguir les metes que s’han proposat des d’un principi, però tots els centres busquen, a través d’aqusts plans, fomentar la lectura i augmentar les habilitats dels alumnes a l’hora de llegir.

Per poder fer aquesta proposta, primer parlarem del centre on aplicariem les activitats i la situació en què es troba. L’escola on ens hem basat per elaborar les activitats és un centre públic de la localitat de Xàbia (Alacant). Aquest té dues línies d’ensenyament, una en castellà i l’altra en valencià. Cal remarcar que en la línia castellana hi ha una presencia notable d’alumnes immigrants, procedents de països del nord d’Àfrica i d’Anglaterra majoritàriament, a més d’algun alumne amb integració tardana. La ràtio d’aquestes classes es de 24 alumnes per classe aproximadament. Aquesta escola compta amb una biblioteca que té nombrosos llibres i que s’actualitza cada curs, dos patis (un gran amb pista d’atletisme, i un petit amb un camp de bàsquet), i un saló d’actes (on solen realitzar-se conferencies i activitats de classe).

Els objectius que prioritzem en la realització d’aquesta proposta son:

- Expressar-se oralment de forma adequada, tenint en compte les característiques de les diferents situacions de comunicació.
- Millorar la destresa en la lectura de textos de tot tipus.
- Augmentar la capacitat creativa del lector.

D’altra banda, per poder avaluar als alumnes, pensem que no s’hauria de fer proves objectives com un examen estàndard o unes activitats que sols tenen un resultat possible. Tot docent hauria de buscar que els seus alumnes puguen reflexionar a través de les lectures, i no sols llegir el que posa i aprendre detalls (que és el que sol eixir als exàmens). Per tant, per poder avaluar als xiquets de forma correcta, seria més convenient manar-los algunes activitats que conviden al lector a reflexionar sobre la lectura, ja que d’aquesta manera anirà més enllà del que posa als llibres. A més, després es poden dur a terme una sèrie d’activitats a l’aula per treballar el llibre i que els alumnes comprenguen millor els continguts, a través d’interaccions entre ells. En resum, dir que hi ha diferents maneres d’avaluar als alumnes, a pesar de que la majoria de mestres sempre usen les mateixes. A continuació, anem a proposar les activitats que hem proposat per a una classe del tercer cicle de primària:

En primer lloc, abans de que els alumnes realitzen la lectura, els portaria a la biblioteca per què pogueren veure la quantitat de llibres que hi ha, i poder elegir aquell que pense cadascú que puga resultar-li més interessant, ja que quan algú llig un llibre que no li agrada no posa interés per aprendre i reflexionar sobre aquest. Una vegada els alumnes hagen observat els llibres que es troben en l’apartat del tercer cicle (ja que la biblioteca té els llibres ordenats per edats), farem una posada en comú on cadascú dirà el llibre que ha escollit i els seus motius. Amb aquesta tasca es busca que els alumnes siguen autònoms i busquen ell llibre que més s’adapte a ells, no elegir aquell que t’obliguen o han agafat els seus amics. A més, pensem que a través d’aquesta activitat els alumnes podran posar més interés en la lectura del llibre, ja que l’han escollit en funció dels seus gustos.

Quant a l’activitat durant la lectura, ha d’estar més enfocada a l’observació de la comprensió del llibre per part de l’alumne i la seua capacitat d’imaginació. Una activitat que proposaria seria la de que els alumnes conten les idees principals del que han llegit, com s’imaginen als personatges principals i l’escena, i com pensen que acabarà la història. D’aquesta manera podrem observar si l’alumne es troba concentrat en la lectura o està passant fulles sense saber el que es diu, i també saber la seua capacitat creativa, gràcies a la informació que expose l’alumne.

Una vegada acabada la lectura, pensem que seria interessant realitzar una tertúlia dialògica, on cada alumne parle un poc del seu llibre, començant amb un resum, i després parlant d’aquells aspectes que li hagen resultat interessants per a comentar. D’aquesta manera, els alumnes poden tindre referencies de cada llibre, i poden estar interessats en llegir altres llibres de forma voluntària. A més, si hi ha dues o més persones que han llegit el mateix llibre, poden comentar diferents aspectes de la lectura i interaccionar entre ells.

Pel que fa a les activitats que proposaria per a fora de l’aula amb una freqüència setmanal, seria la de seleccionar entre els alumnes un llibre, i llegir una hora a la setmana a l’aire lliure, ja que d’aquesta manera pots escoltar de fons el soroll dels pardals i les bufades del vent, que et transmeten tranquil·litat. Quan jo anava a quart de primària vam realitzar aquesta activitat, on cada alumne llegia un fragment de la historia, i tots els alumnes estàvem interessats en saber el que anava ocorrent en la història. Per tant, pensem que amb aquesta activitat, els alumnes estaran més atents a la lectura i tal vegada puguen practicar aquesta activitat al jardí de les seues cases. Com a activitat fora de l’aula de data concreta, he pensat seleccionar el dia de Sant Jordi (23 d’Abril), aprofitant que és el Dia del Llibre i la Fira de les Roses, símbols de la cultura i l'amor. L’activitat que proposaríem per a realitzar aquest dia seria que els alumnes hagen d’escollir un llibre que regalarien a una persona que estimen, justificant la selecció amb els motius que tinguen.

Per últim, proposaria dues activitats per a dur a terme fora de l’escola. En primer lloc, com a activitat en una data concreta, realitzaria una excursió al Jardí dels Vivers de València a la Fira del Llibre (a finals d’Abril), amb l’objectiu de que els alumnes puguen veure diferents xerrades, conferencies, presentacions de llibres, i veure llibres que tal vegada els puguen agradar. D’altra banda, com a activitat recurrent, realitzaria una activitat quinzenal que consistira en anar al bosc a llegir una lectura, per fomentar les classes a l’aire lliure.

No hay comentarios:

Publicar un comentario