A grans trets, la meua elecció per aquestes lectures no va ser ni més ni menys que per l´atracció dels títols i perquè durant l´estada a l institut vaig sentir als mestres anomenar sobre aquests llibres, i , de fet, ens el van recomanar per als que volguérem estudiar o endinsar-nos cap al món de la educació.
En primer lloc, començaré per el de Llegir per a Créixer. Aquesta lectura en concret, m´ha sigut de grat llegir-la ja que he après moltes coses amb ella, entre elles els beneficis que aporta llegir com per exemple, donar-nos la capacitat d´adquirir nous coneixements, millorar i perfeccionar el nostre vocabulari, gramàtica i a més a més mostrar-nos com a futurs docents com d´important és fomentar la lectura des del punt de vista del mestre i dels pares.
Des del moment zero que he agafat el llibre, m´he sentit molt identificada ja que sempre he sigut una persona a la que no li ha apassionat llegit i sempre ho he fet més per obligació del col·legi i per avaluació que per altra cosa, però ara sé i comprenc el factor tan important que suposa en les nostre vides la lectura ja que enriqueix de coneixement d´una persona i a més a més, la fa més crítica.
I és que, com bé hem comentat a classe la lectura no deuria ser imposada. Això deuria està clar des del principi, deuríem oblidar- nos de les obligacions i començar a llegir el que ens agrada sols pel propi plaer de la persona, per curiositat pròpia o perquè ens incita un determinat interès o desig. A més, si estimulem el desig per llegir estem fomentant al mateix temps la imaginació i creativitat i formant nosaltres mateixa la nostra història en el cap.
Baix el meu punt de vista, pense que exigir un “llig” no tindrà mai cap finalitat ni resultat positiu. En canvi, recomanar amb passió sentida una obra adequada a l´edat, o fins i tot, fer sucumbir els desitjos dels alumnes farà que es senten millor i que sobretot gaudisquen de l´obra a mesura que van avançant en el llibre. Generalment, seria convenient trobar un moment de tranquil·litat a casa, ja sabem que ens costa però hem d´intentar-ho i sobretot agafar un llibre per submergir-nos en un altre món i fins i tot arribar a sentir-nos els propis protagonistes (tant cavallers, princeses com herois) i així també , fer que expressem els nostres sentiments quan tenim por o fins i tot quan la intriga ens té atrapats.
Per finalitzar amb aquest m´agradaria fer meua la cita de l´autor ja que en sembla bastant interessant com a consell tant per als pares com per als futurs docents:
“Si aconseguim transmetre als nostres fills la passió lectora, els estarem deixant en herència un univers infinit de sensacions i coneixement, i obrint-los portes a un futur més ric, autònom i ple d’oportunitats.”
No he d´acabar aquesta reflexió sense parlar de l´altra guia de poesia, ja que guarda un vincle prou fort amb l´altre llibre però que generalment es diferencien. Un pels consells que dóna i l´altre per la sèrie d´activitats pedagògiques que empra perquè els xiquets gaudisquen de la poesia a les aules.
Segons el meu punt de vista el llibre de Poemania naix amb la il·lusió de compartir experiències pedagògiques molt gratificants realitzades amb gran quantitat de xiquets de diferents edats (dels 4-15 anys) amb molts tallers, cursos, activitats…Pense que està molt ben enfocat per al professorat ja que sempre ha sigut el docent el que ha manifestat la necessitat de tenir al seu abast els mitjos adients i una relació d´activitats lúdiques per a incorporar la poesia a les aules, ja que no son activitats habituals.Açò permet que els docents després de participar en cadascun dels tallers de lectura i escriptura visquen l´experiència de posar-se en la pell dels xiquets i de poder compaginar el plaer amb l´aprenentatge. Quan descobreixen les seues pròpies capacitats expressives es troben més motivats per a encetar l´aventura de transformar-se en cresols pedagògics més dinamitzadors i més creatius.No obstant això, moltes vegades els pares senten la necessitat de disposar de materials útils per al treball de la poesia en família, ja que moltes d´elles es poden dur a la pràctica a casa. El fet de compartir moments lúdics, jugant amb les paraules, reforçarà els vincles afectius entre tots els membres.
Cadascuna de les estratègies que es plantegen contribueixen a crear un ambient de treball agradable i contagien les ganes de transgredir les barreres del llenguatge i així enriquir l´expressió i comprensió verbal ajudant a descobrir les enormes possibilitats de treball en equip i en definitiva, fer mes estimulant i feliç la manera d´aprendre. En aquests casos és de vital importància destacar el treball cooperatiu per grups amb un ensenyament recíproc i al mateix temps divertit i molt educatiu.
Com bé sabem, un dels records més emotius que tenim tots de la infància són la quantitat de versos que hem après al llarg de la nostra historia de memòria i que formen part del nostre bagatge literari.
En la meua opinió, és essencial anomenar que la memòria és la principal capacitat Intel·lectual que cal potenciar des de ben menuts així com la sensibilitat i el gust per les paraules boniques i melancòliques, per expressar emocions, desitjos…Açò és un recurs Excel·lent per millorar la competència literària i també la qualitat humana de les persones.Recitar un poema, en definitiva, suposa transmetre emocions i sentiments que ens ha transmès i això fa generalment que desperten les emocions de les persones que l’escolten. Per últim, he de dir que aquest llibre conté gran quantitat d´activitats per treballar la poesia en classe i que des de ben menuts els xiquets i xiquetes gaudeixen amb la musicalitat, ritme i jocs de les paraules però al llarg de la seua vida deixen a banda la poesia i no la lliguen.
A tall de cloenda, l´objectiu d´aquest és proporcionar les diferents estratègies i recursos per a incitar als pares i docents a seguir jugant amb les paraules. En definitiva, ens incita a transitar a tots pel increïble món de la poesia amb lectures amb veu alta, amb didàctiques de jocs molt divertits i fins i tot jocs de memorització amb activitats per escriure i recrear poemes amb propostes de dramatització.
En conclusió , dues guies molt útils que animen a posar en pràctica els nostres coneixements a les nostres aules com a futurs docents.
Sara García
No hay comentarios:
Publicar un comentario